- POS
- 12/03/2023
Hvad er POS?
Hvad er POS?
Det er noget de fleste af os dagligt møder, men de færreste af os kender navnet på. I dag finder man dem i de fleste supermarkeder, butikker og indkøbscentre, og er opstillinger der fremviser enkelte produkter eller særlige tilbud.
Skal din virksomhed til at lancere en ny stand på en messe, eller skal der opstilles en ny kampagne med produkter der skal fremhæves særligt i forretningen? Uanset hvad er det nødvendigt at sætte sig ind i detaljerne omkring et POS, og lære hvad det er som adskiller de succesfulde fra mængden.
I denne artikel gennemgår vi alt dette og mere, så hvis du ønsker at skabe det bedst mulige POS for dig og din virksomhed, er du velkommen til at læse videre!
Kort omkring POS
POS kaldes også nogle gange for POSM, der er et engelsk begreb som dækker over opstillinger og materiale der er designet til at sælge og fremvise produkter. Virksomhederne bruger dem især til at at skabe blikfang og interesse for deres kampagner og tilbud.
Fra midlertidige reoler, til komplette stande der er bygget flot op med branding og logo, formålet for et POS er at tiltrække kunder og signalere virksomhedens og produkternes tilstedeværelse for omverdenen.
Disse displays kan komme i mange afskygninger, så det er et vidt begreb, der blandt andet omfatter elementer som plakater, bannere, brochurer, hylder og reoler, såvel som borde med vareprøver og kuponer.
POSM kan også være særligt effektive i forbindelse med sæson- og feriekampagner, hvor detailhandlere kan bruge displays og skiltning til at skabe en festlig atmosfære og fremme specifikke produkter eller kampagner.
Hvordan POS kan booste det fysiske salg?
En af de helt store fordele ved POSM displays er at de øger synligheden for de gældende produkter. Kunderne og besøgende bliver gjort opmærksomme på disse produkter i form af de spændende og farverige displays, der står i stærk kontrast til resten af forretningens indretning.
Samtidig kan de også være med til at tilskynde kunderne til et køb. De fleste POS displays er designet af midlertidige materialer, og skaber derfor en følelse af det er en begrænset kampagne der kun er aktiv i kort tid. Dette kan være tungen på vægtskålen i forhold til om kunden foretager et køb i dag, eller venter til en anden god gang.
Mange virksomheder benytter også POSM displays til at fortælle deres kunder og besøgende om nye tiltag, tjenester og produkter. Dette kan ske i form af brochurer, plakater og vareprøver, der alle sammen opfordrer kunden til at blive involveret i øjeblikket, frem for at gå videre i forretningen.
Skaber interesse og unikke oplevelser for kunderne. Veludformede og visuelt tiltalende POSM’er kan forbedre den samlede indkøbsoplevelse for kunderne, skabe et positivt indtryk af butikken eller mærket og tilskynde til gentagne besøg.
Hvis faste kunder jævnligt bliver mødt af nye og spændende produkter der bliver smukt fremhævet via POSM displays, kan det være med til at gøre kunderne kommer igen med jævne mellemrum for at følge med i hvad der ellers er til salg.
Sidst men ikke mindst er det også muligt at skræddersy målretningen med POSM displays. Ofte er butikker og supermarkeder indrettet med den samme type opstilling og reoler i hele butikken, hvilket gør at produkterne ikke skiller sig ud på andet end deres egen emballage.
Med et POS display der er godt designet, kan man nemlig målrette visse kunder eller aldersgrupper mere effektivt. Det bliver altså muligt at understøtte emballagen yderligere i form af reklamesøjler med slogans og farver der appellerer til den ønskede kundegruppe.
Hvordan POS booster brand og identitet
De farverige displays og logoer kan også være med til at styrke et varemærkes identitet og øge det overordnede kendskab til virksomheden. Forretninger og supermarkeder skilte med mærkevarer, emballage og reklamemateriale, alt sammen for at skabe sammenhængende og mindeværdig branding for kunderne.
Det mest væsentlige i dette anseende er brugen af elementer der hjælper virksomhedens branding. Det vil sige reklamesøjler med logoet og firmaets farver, trykte materialer og meget mere.
Dette kan hjælpe virksomheden med at få flere kunder på grund af en stigende interesse, men også hjælpe indirekte med at etablere virksomhedens navn og logo i baghovedet på forbipasserende.
Uanset om virksomheden vælger et POS med store og farverige displays i akryl der skal stå permanent på en lokation, eller om der vælges miljøvenlige pap standere til at fremvise udvalgte produkter, er der mange muligheder for kreative løsninger der kan fortrylle kunderne og skabe blikfang.
Ønsker du at lære mere om mulighederne, står vi altid klar til en snak hos Allcreative.dk. Så kontakt os i dag og hør hvad vi kan tilbyde!